Fullmetal Alchemist: a manga

Mondhatnám, hogy a 2003-as FMA sorozat volt az első nagy „szerelmem”, de az az igazság, hogy közel sem az első animéim között volt. Azonban ez volt az első, amiben egyszerűen annyira a szívemhez nőttek a karakterek, hogy már szinte velük együtt nevettem és sírtam. Akkoriban egyáltalán nem volt a szokásom, hogy elolvassam 1-1 anime mangáját… ám jött az FMA movie, ami szerintem annyira katasztrofális lett, hogy muszáj volt megtudnom, hogy az eredeti sztori milyen… és ezért kezdtem el kb. 5 évvel ezelőtt olvasni a mangát, amely most ért a végéhez. A bejegyzés spoileres (konkrétan lelövöm a végét :’D), szóval mindenki saját felelősségére olvassa el :).

Történet: egy olyan világban járunk, mely nagyon hasonlít a miénkre, egy dolgot leszámítva: a technikai fejlődés helyett itt az alkímia uralkodik. Az alkímia alapja pedig az egyenértékű csere. Egyetlen tabu van: a humán transzmutáció. Főszereplőink, Ed és Al, ezt szegik meg, amikor megpróbálják elhunyt édesanyjukat feltámasztani az alkímia segítségével. Al az egész testét (a bátyja a lelkét hozzákötötte egy páncélhoz), Ed pedig az egyik kezét és az egyik lábát veszíti el a transzmutáció során. Ezután új cél lebeg a szemük előtt: megtalálni a Bölcsek Kövét, hogy visszanyerjék az eredeti testüket.

A Fullmetal Alchemist egy shounen manga, ezen nincs mit szépíteni. Ugyanakkor Arakawának sikerült olyan komplex karaktereket és olyan érdekes sztorit felépítenie, hogy erről az igazságról gyakran elfeledkeztem. A harcok nem a jobbnál jobb technikákon múlnak, sokkal inkább a gondolkodáson, hisz pl. Ed sem az a fajta főszereplő, aki mindenkinél erősebb lenne, megvannak a maga korlátai.

Bár a történet is érdekes, nálam továbbra is a karakterek döntenek 1-1 sorozat sorsáról: ha a szereplőket nem sikerül megkedvelnem, lehet bármilyen jó a körítés, nem tudom élvezni. Itt viszont ki sem látok a kedvencek közül: Ed, Al, Winry, Roy, Riza, Armstrongék, Ling, Ran Fan és még sorolhatnám, mind-mind a kedvenceim lettek. Mindenkinek megvan a szerepe a történetben, nincs felesleges mozzanat.

Ami nálam még külön érdem, az Ed és Winry kapcsolata (amit a movie-ban műveltek ezzel a szállal, számomra még mindig érthetetlen :D). Bevallom, elég romantikus típus vagyok, általában minden sorozatban találok magamnak kedvenc párost, de ez nálam igazából csupán mellékes dolog, nem szoktam belemenni ilyen párokról szóló vitába. Ráadásul mondhatjuk, hogy ez a „gyerekkori barátokból szerelmesek” dolog is elcsépelt, de én úgy érzem, hogy Arakawa nagyon szépen megoldotta ezt az oldalát is, hisz nem tolja feltétlenül az olvasó képébe, egyszerűen a szereplők közti interakciók kifejeznek mindent, amit ki kell.

A másik erőssége a mangának a hangulat. A mangaka remekül keveri a vígjátékot az akcióval és a drámával. Egyik oldalra se billen a mérleg, mindenből pont annyi van, amennyi kell.

Összességében ez egy remek „utazás volt”. Ez az első olyan manga, ami úgy ér véget, hogy már évek óta követem és elég fura érzés. Egyszerre örülök, hogy nem húzzák a végtelenségig, ugyanakkor most maradt egy kis űr utána. Mindenesetre remélem Arakawa most eltölt egy kis időt a fiával, utána pedig újabb nagyszerű mangával örvendezteti meg a közönséget :). Az FMA pedig remélem idővel bekerül a klasszikusok közé, szerintem megérdemelné :).

És íme a jelenet, amire az eleje óta vártam:

9 hozzászólás

  1. El sem hiszem, hogy vége. Egyik szemem sír, másik nevet. :’D
    Nekem is első nagy kedvenceim között van az első anime sorozat, és mangát is követem már pár éve. Nagy űr lesz a helyén. De ez a befejezés vigasztal, hogy ennyire jó lett. ^______^

  2. Én a manga oldalról kezdtem az otakuvá válásomat, és a FMA a harmadik sorozat amit a kezdetek óta is követek. Szóval elég fontos helyen van nálam is. 😀

    Ki akartam várni egy nagyon HQ verziót, de mikor megláttam a bejegyzésed már nem tudtam tovább várni.

    A befejezés olyan volt mint az egész manga, ezért is csak megkoronázta azt.
    Tökéletes történet mesélés és a hangulat keltés, látványos, vicces és megható dolgokkal teletűzdelve.

    És üdvözlős jelenetért teljesen megérte, hogy Winry nem csinált semmit csak otthon várt az utóbbi időben. 😉

  3. “ha a szereplőket nem sikerül megkedvelnem, lehet bármilyen jó a körítés, nem tudom élvezni.”

    Ez nálam is így van. 🙂

    Manga végét én is megnéztem. Tényleg sokkal jobb a befejezés mint amilyen az első anime sorozatban volt. Annak is örülök, hogy egyik kedvenc szereplőm sem halt meg a végére. 🙂

    • Annak én is örülök :).
      Igazából nincs bajom a szomorúbb végű mangákkal sem, de itt valahogy végig azon szurkoltam, hogy happy end legyen :D… mondjuk shounen manga, szóval olyan nagy tragédiára nem is számítottam^^.

  4. Nekem sincs, de van amikor jobb a happy end. 🙂

  5. Kösz, hogy kilinkeltél, viszonzod majd ha nem baj. 🙂

  6. Amikor megláttam az oldalt, arra gondoltam elolvasom, aztán…úgy éreztem muszály ide írnom ami eszembe jutott.
    Én, bevallom nem szerettem az animéket, de nem az FMA volt az első amit élvezettel végignéztem. Változatlanul sérelmeztem (és még most is), az aránytalanságot a túl nagy szemeket és azokat a furcsa SP jeleneteket.
    Ám mikor megismerkedtem az első animével, egy egész más világ tárult a szemem elé, ami ezt a műfajt illeti. Habár kétségkívűl japán stílus, elbűvölően szép volt, és arányos! A szemek pedig úgy lettek megoldva, hogy a szájhoz igazították, így nem olyan feltűnően nagy.
    De emellett lehetett volna bármilyen szép grafikájú, ha nem jó a történet, és mégis még az én kényes izlésemnek is bőven megfelelt. Főleg, hogy a kémia a szerelmem =)
    A szereplők pedig, ahogy kifejtetted, szerethetők. Én még Sebzettet is meg tudtam érteni, és sajnáltam is…de nagyon. Ezért is döntöttem úgy, hogy végigkísérem a mangát. Remélem nemsokára lefordítják magyarra végig.
    A sorozat pedig azóta is egy féltve őrzött erekje ^.^
    Ezzel szerettem meg az animét.

Vélemény, hozzászólás?

