Legjobb 2016-os olvasmányaim

Néhány éve elkezdtem írni könyves bejegyzéseket is, de aztán elmaradoztam velük. Ezért van egy kis lelkiismeret-furdalásom is, hiszen rengeteg nagyszerű regénnyel találkoztam az évek során. Végül úgy döntöttem, hogy ha máskor nem, hát év elején érdemes lenne írnom egy listát azokról a könyvekről, amelyek a legnagyobb élményt nyújtották az előző év során. Nem olyan bejegyzésre gondolok, mint amilyen a Best of Anime posztok szoktak lenni, még csak nem is választok különböző szempontok szerint legjobbakat, hanem tényleg csak egy rövid leírást szeretnék azokról a regényekről, melyeket szerettem. Számbeli megkötést sem tettem magam felé, tehát az csak a véletlen műve, hogy most épp 10 könyv került be. A sorrend nem tetszés szerint van, hanem olvasási sorrendben. Na, lássuk a listát!

Brandon Sanderson: Elantris
elantris

Nagyon régóta terveztem már Sandersontól olvasni, hiszen fantasy berkekben szeretik ajánlgatni a munkásságát. Nem szerettem volna egy sorozattal kezdeni az ismerkedést, szóval ezért (és azért, mert pár éve megkaptam szülinapomra ajándékba) az Elantris-szal kezdtem. Nem is tartott sokáig, hogy rájöjjek, miért szeretik annyira: gördülékenyen ír, érdekesek a szereplők és kaptam egy nagyszerűen kidolgozott világot. Jöhet a többi könyve is!

John Steinbeck: Édentől keletre
edentol_keletre

Steinbecket még régebb óta terveztem, mint Sandersont, épp ezért feljelentkeztem molyon egy kihívásra, mely során 1 éven belül el kellett olvasnom tőle 5 művet. Nem ezzel kezdtem, de ez lett a kedvencem tőle (ezen kívül még olvastam: Egerek és emberek, Lement a hold, Rosszkedvünk tele, Érik a gyümölcs). Egy igencsak terjengős családregényről van szó, amelynek a szereplői szinte kilépnek a lapokról. Steinbeck igazán ért az emberi lélek mélységeihez és úgy érzem, ebben a regényben ez elérte a csúcspontot. Rengeteg szereplőt megszerettem (és volt, akit utáltam), velük nevettem és velük sírtam. Azoknak, akiknek tetszett a regény, mindenképp ajánlanám a filmet is megtekintésre, hiszen James Dean személyében sikerült megtalálniuk a tökéletes Calt… pedig ha valakit, akkor őt nehéz eltalálni. Igaz, hogy kb. csak a regény utolsó harmadát dolgozza fel, így sok részlet elveszett, de szerintem így is élvezhető azok számára, akik szeretik a regényt. Elvileg készülőben van egy új filmváltozat, de engem már azzal elveszítettek, hogy állítólag Jennifer Lawrence fogja játszani Cathy-t… nem, kösz! Persze a film még mindig a fejlesztésnél tart, szóval még sok minden változhat (meg talán nem is lesz belőle semmi), de még megnyerhetnek maguknak.

Böszörményi Gyula: A Rudnay-gyilkosságok (Ambrózy báró esetei 2.)
rudnay

Már a Leányrablás Budapesten című első kötetbe is szerelmes voltam, de a második rész még annál is sokkal jobb lett. Izgalmas, fordulatos és végre nekünk is van egy menő detektívünk! Bár be kell vallanom, hogy Mili közelebb áll a szívemhez, mint a báró… így kell igazán belevaló, kedvelhető főhősnőt csinálni! Az író egyébként rengeteg kutatást végzett a könyvhöz, így tényleg megelevenedik előttünk a XIX-XX. század eleji Budapest. Alig várom, hogy végre olvashassam a harmadik kötetet.

Harper Lee: Ne bántsátok a feketerigót!
ne_bantsatok_a_feketerigot

Egy igazi klasszikus. Nem is csodálom, hogy az lett, nagyszerű könyv, amely fontos témát jár körül, mindezt pedig gyerekek szemszögéből. Utána elolvastam a nemrég megjelent folytatást is, de aki teheti, inkább kerülje el.

Philip Pullman: Az Úr Sötét Anyagai trilógia (Északi fény, A titokzatos kés, A borostyán látcső)
eszaki_feny
Fantasy körökben szintén elismert darab. Sokáig tartottam tőle, mert gyerekek a főszereplők, de azt kell mondanom, hogy Lyra és Will belevaló karakterek. Tetszett a világ, a történet… a belőle készült film már annál kevésbé. A BBC viszont sorozatot tervez belőle… reméljük, az jó lesz, mert megérdemelne egy rendes adaptációt.

Lauren Beukes: Torzók
torzok

Nem ez volt az első könyvem az írónőtől, már az előző thrillerét, a Tündöklő lányokat is olvastam és imádtam. Épp ezért nagy elvárásaim voltak a Torzóktól is, de sikerült teljesíteni: ismét hátborzongató, izgalmas sztorit kaptunk (engem ritkán ráz ki a hideg egy könyvtől, de Beukes leírásai annyira hatásosak, hogy még rám is hatással vannak). Úgy érzem, idén már tényleg el kéne olvasnom a Zoo City-t, mert kíváncsi vagyok, milyet alkothatott sci-fi területén (ráadásul az volt az első könyv, ami megjelent kishazánkban Beukestől, szóval…)

Patrick Ness – Siobhan Dowd: Szólít a szörny
szolit_a_szorny

Siobhan Dowd még azelőtt meghalt, hogy befejezhette volna ezt a könyvet. Szerencsére azonban jött Patrick Ness, így eljuthatott az olvasókhoz ez a történet. Bár inkább fiatalabb közönségnek szól, de ez az a fajta regény, amely ifjúsági létére ugyanolyan jó élmény lehet az idősebb korosztálynak is. A stílusa is remek, ráadásul a hozzá készült illusztrációk is csak dobnak a hangulaton. Eddig úgy néz ki, hogy a belőle készült film is jó lehet.

Fehér Klára: Bezzeg az én időmben
bezzeg_az_en_idomben

Na, ez egy igazán érdekes regény. Elsőre ugyanis egy kedves, rózsaszín kis lányregénynek tűnik és valamennyire az is, közben mégis jóval több. Annyira bűbájos, hogy az egészet végigmosolyogtam és olvadoztam, hogy aztán jöjjön az utolsó oldal és lekeverjen egy jó nagy taslit.

Naomi Novik: Rengeteg
rengeteg

Szerettem Novik Temeraire sorozatát is (bár a magyar kiadás úgy tűnik, hogy annyiba maradt…), bár idővel sajnos megkopott a varázsa. Örültem, hogy a Rengeteg nem egy sorozat része, hanem egy teljesen kerek, különálló történet. Nem is csalódtam, bár tény, hogy ebben is volt egy rövidebb rész, amikor úgy éreztem, hogy kicsit leült a sztori, de attól még szórakoztató volt.

Szerb Antal: A Pendragon legenda
pendragon_legenda
Szert Antaltól eddig még csak az Utas és holdvilágot láttam, de húú, még ilyen különbséget egy író két munkája között :D. Félreértés ne essék, mind a kettő tetszett, csupán más szempontból. Míg az Utas és holdvilág merengős, melankolikus és szomorkás volt, addig A Pendragon legenda egy ízig-vérig kalandregény. Imádtam minden sorát.

Úgy érzem, 2016-ban sikerült igazán jó olvasmányokat találnom, hisz az alább felsoroltak közül nem egy bekerült a kedvenceim közé is. Remélem, könyves szempontból 2017 sem lesz rosszabb.

 

Vélemény, hozzászólás?

